السبت، 12 مايو 2018

معلومات جميلة اتعلمتها من 5 سنين جواز ويارب اعرف افيدكو بيها

بصو بقي دي معلومات جميلة اتعلمتها من 5سنين جواز ويارب اعرف افيدكو بيها

اولا إلي عايزة تتسوق الحقي هاتي كل الخضار الي انتي عايزة اليومين دول بلاش تستني قبل رمضان بيوم او يومين لأن الأسعار بتولع وده كلام الخضريقالهولي ان كل الخضار والفاكهة بيشدو أول أسبوع في رمضان خصوصا الكرنب وورق العنب والمحاشي عمتاوكمان الفراخ واللحمة والاسماك كل الأكل عمتا بيشد في الأسعار قبل رمضان بيومين تلاتهلأن كل الناس في الوقت ده بتكون بتتسوق علشان يرتاحو اول رمضان من النزولفنصيحة مني الي هتتسوق يادوب تلحق دلوقتي

ثانياتجهيزات خفيفة كده تسعديك في المطبخهي مش تجهيزات اوي بس هي تسهيلاتطبعا كلنا بنحتاج اللحمة المفرومة كتير بصو بقي هتجيبي الوزن الي بتحتجي كل واحد ومقدرتهمثلا كيلو لحمة مفرومةهتعصجيها ولما تهده تشليها في كياس تلاجة قصميها زي ماتحتاجي علي قدالوجبة مثلا كيس علي نص كيلو لصنية مكرونة مثلا كيس نص كيلو لصنية رقاقده بالنسبه للحمة المفرومةنيجي للفراخ هتجبيها وتغسليها كويس ميه وملح وتنقعيهاوبعدين عصرة نص لمونة عليها هضيع اي زفارة دي طريقتيبعدين بصل شرائح وملح وفلفل وتبليها وشليهاخلصنا الفراخلو هتشويها زودي في التتبيلة هتبقي بصل وملح وفلفل وزعتر وروز ماري وطماطم و قرن فلفل حامي يدي طعموببريكا وتوابل فراخنيجي عندالبانية بقي هيوصل في رمضان ل70جنية ويمكن اكتر نلحق بجيب من دلوقتي ونشيلة البانية كل مابيعد في التتبيلة بيبقي تحفة ماشيهنتبلة عادي جدا بصل وفلفل وملح وممكن بودرة بصل وممكن نحطه في اطباق فويل علي التحمير علي طول بس انا الصراحة بسيبه في التتبيلةنيجي عند اللحمة بقيانا روحت اشتري لحمة امبارح كنت الصراحة بشتري اللحمة الجملي ب100لقتها وصلت120بسأل الجزار قالي كل سنة وانتي طيبة ودحك عادي جدا ههههه جيبو مثلا زي ماهتحتاجو وقصموها علي قد الوجبةنيجي بقي عند الخضار متجبوش انا بحب الخضار الفريش بجيب اليوم ييومه بس طبعا زي مافهمتكو هنشتري من دلوقتي لأول اسبوع بس لحد ما الأسعار تتظبطنيجي بقي عند الفول هنشتري كيلو او زي ماتحبو وهندمسو وفي اكياس وعلي الفريزر ونطلع كل يوم كيس علي قد السحور ليه بقي

بتاع الفول الي بيديني كيس قد كده في الايام العادية
بيجي في رمضان بيديني معلقتين بس هههههههه استغلال
نيجي بقي عند العصاير
تشتري بقي كل حاجه هتحتجيها
مثلا
ربع كيلو تمر
ربع كيلو صوبيا
ربع عرق صوص
ربع كوكتيل
ده غير بقي الفاكهة الطبيعية الي هتجبيها في اي وقت ونوعي بقي
نيجي عن المكرونات والرز 
خزينيك يكون جاهزفي المطبخ علشان مش كل شوية تنزلي لو نسيتي حاجه ولا تنزلي جوزيك زي مابعمل ويزعقلي هههههههه
وبس كده خلاص ويارب مكنش نسيت حاجه ولا طولت عليكو
وكل سنة وانتو طيبين و تعود عليكم الأيام بالخير واليمن والبركات يارب

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق